تکنولوژی و گردشگری

گردشگری درشبکه های مجازی(۱)

فرصت ها و تهدیدهای اینستاگرامی

برای اهالی گردشگری، شبکه های مجازی فرصت مناسبی برای تبلیغ، معرفی و شناسایی جاذبه های گردشگری، ارایه برنامه سفر و ارایه گزارش سفر است. اما شبکه های اجتماعی هم برای خودشان طبقه بندی هایی دارند.

 

به گزارش موسسه Gartner، چرخه رشد و افول فناوری دیجیتال در سال ۲۰۱۸ نشان می دهد که اینستاگرام در نقطه اوج و بلوغ در میان شبکه های اجتماعی قرار دارد. یعنی اینستاگرام همان جایی است که بیشترین مخاطب را در میان رسانه های دیجیتال دارد.
شاید هر کسب و کاری در دنیای دیجیتال بتواند از این نقطه اوج یا تب تکنولوژی، بهره خود را ببرد و این سوال برای کسب و کارهای حوزه گردشگری مطرح شود که از دنیای اینستاگرام چگونه می توان در جهت ایجاد مزیت رقابتی و ارزش افزوده در گردشگری استفاده کرد؟
بررسی های« راهبردهای گردشگری »در حوزه مقالات علمی مربوط به مزیت اینستاگرام نسبت به سایر رسانه های دیجیتال نشان می دهد که:

اینستاگرام در برند سازی در گردشگری بی نظیر است.
اینستاگرام می تواند ادراک یک گردشگر را تغییر دهد.
اینستاگرام مرکزی برای خلق ایده و معرفی کسب و کارهای جدید در گردشگری است.
اینستاگرام قدرت بصری بسیار بالایی دارد و می تواند یک کاربر را به یک عکاس تبدیل و به دیگران معرفی کند.
قدرت اینستاگرام بسیار بیشتر از چاپ و تبلیغات الکترونیکی است.
اینستاگرام نوعی تسهیل گر و همکار شخصی است و توانایی آن را دارد که تا یک کاربر ساده را به یک بازاریاب بالقوه تبدیل کند.

اگرچه نقاط ضعفی هم برای آن عنوان شده است:

اینستاگرام بسیاری از درهای بسته را باز می کند
و این موضوع تخریب محیط زیست را درپی دارد.

اینستاگرام شمار بازدیدکنندگان از یک محل را بالا می برد
و این موضوع با توسعه پایدار مغایر است.

اینستاگرام وقتی در خدمت معرفی جاذبه قرار می گیرد
تجربه سفر را دستخوش تغییر می کند.

اینستاگرام در واقع غواصی در فضا است
و این موضوع اقتصاد را جهت دار می کند.

اینکه دنیا چگونه به اینستاگرام نگاه می کند، می تواند ما را به تامل وادارد تا ببینیم که ما چطور از ابزار اینستاگرام که حالا در راس ابزارهای ارتباطات دیجیتال قرار گرفته است بهترین بهره را ببریم؟!
واقعیت این است که آنچه در اینستاگرام و در صفحات کاری (و نه شخصی) فعالان گردشگری می بینیم چنین است:

معرفی جاذبه
گزارش سفر
پرسش هایی که پاسخ هایی راهگشا برای چالش های گردشگری ندارند
اطلاع رسانی های بی وقفه در مورد یک‌موضوع
ابراز احساسات افراطی موافق یا مخالف با یک‌موضوعی که معمولا اطلاعات کاملی از آن نداریم و ...

شاید این گزارش و نمودار Gartner بتواند به ما گوشزد کند تا به اینستاگرام به عنوان ابزاری برای گردشگری پایدار ، نگاهی دوباره کنیم. گارتنر موسسه ای است که در زمینه فناوری و تکنولوژی های مرتبط با اطلاعات، پیش بینی های روز را ارایه می کند.

پژوهش:
هومن یوسفی

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

همچنین ببینید

بستن
بستن