کارگاه

محتوایی برای محتوا (۴)

محتوا از ایده تا تولد؛ از تولد تا مرگ

مجموعه مطالب «محتوایی برای محتوا» گردآوری مطالب «کارگاه استوری» در صفحه اینستاگرامی همین سایت است که با ویرایشی دوباره تقدیم علاقه مندان می گردد. برای آنکه در کنار یکدیگر ، تولید محتوا را بیاموزیم مجموعه مطالب «محتوایی برای محتوا» را دنبال کنید.
«از اینکه بزرگواری می کنید و هنگام نقل قول و یا برداشت از این سری مطالب(و البته تمامی مطالب سایت)،منبع آن را ذکر می کنید، بی اندازه سپاسگزاریم .»

چرخه عمر محتوا چیست و در استراتژی محتوا چه کاربردی دارد؟
محتوا را می توان مانند یک کالا یا محصول در نظر گرفت و آن را تحلیل کرد.
بسیاری از نکات و اصولی که تحت عنوان های فرآیند تولید و مدیریت بازاریابی و اصول قیمت گذاری و استراتژی برای کالاها و بطور کلی محصولات مطرح می شوند برای محتوا هم قابل استفاده هستند.
از جمله این مفاهیم بحث ارزشمند چرخه عمر است که برای تولید کنندگان محتوا هم قابل استفاده هستند.

محتوا از مبداء تا مقصد
در این بخش مدل شش مرحله ای چرخه عمر محتوا را با هم مرور می کنیم .
این شش مرحله به شرح ذیل هستند:

۱– مرحله پیش تولید (conception stage)
۲- مرحله تولید (creation stage) 
۳- مرحله عرضه اولیه (publishing) 
۴- مرحله ترویج (promotion)
۵- مرحله نگهداری و بروز رسانی (content Maintenance)
۶- مرحله حذف و کنار گذاری (Retirement content)

در ادامه هر یک از مراحل چرخه عمر محتوا را با جزییات بیشتر بررسی می کنیم:

مرحله پیش تولید

محتوا را می توان با انگیزه های مختلفی تولید کرد.موارد ذیل تنها نمونه هایی از انگیزه های تولید محتوا هستند:
۱- معرفی یک محصول یا خدمت
۲- معرفی و تثبیت برند (محصول- فرد- سازمان)
۳- اطلاع رسانی در مورد یک رویداد (تخفیف- جشنواره- نمایشگاه)
۴- افزایش رضایت مشتریان فعلی
۵- افزایش وفاداری مشتریان
۶- تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفصل
۷- جذب مخاطب بیشتر از طریق موتورهای جستجو

نکته اصلی این است که به خاطر داشته باشیم که وقتی یک محتوا قرار است هدف های متعددی را تأمین کند ممکن است بین این اهداف، تعارضی هایی بوجود بیاید و باعث شود که این محتوا در همان مراحل نوزادی و قبل از رشد و بلوغ و ترویج در میان مخاطبان بمیرد و از بین برود.
پس در مرحله پیش تولید، مناسب است که فهرست اهداف مربوط به یک محتوا را بنویسیم و مطمئن شویم که اهداف مد نظر ما با یکدیگر همسو هستند و تعارضی ندارند.

مرحله تولید محتوا

مرحله تولید محتوا را می توان یک کار فنی دانست.بسته به استراتژی شما و مخاطب هایی که مد نظر دارید محتوا ممکن است به شکل متن، ویدئو، آگهی، ایمیل، بنر، پست اینیستاگرام ،آگهی و یا هر شکل دیگری باشد.

مرحله انتشار

گام بعدی، انتشار محتوای تولید شده است. شما تعدادی از کانال های ارتباط مشتری را انتخاب می کنید و تصمیم می گیرید که محتوا از کدام کانال ها به دست مشتری برسد.
هر کانال هزینه هایی دارد و دستاوردهایی هم خواهد داشت. به هر حال زمانی که مطلب از کامپیوتر شما خارج شد و نخستین نفر در خارج از مجموعه شما، آن را دریافت کرد عملاً مرحله انتشار آغاز شده است.

مرحله ترویج محتوا

ترویج محتوا، مرحله بعدی در چرخه عمر محصول خواهد بود شما می خواهید مطمئن شوید که محتوای تولید شده توسط بیشتر افراد  در جامعه دریافت شود.
ممکن است مطلب وبلاگ خود را در اینستاگرام معرفی کنید.
ممکن است برای پست خود در گوگل یا سایت های پر بازدید تبلیغ کنید.
ممکن است فیلم مصاحبه خود را با صدا و سیما در شبکه مجازی منتشر کنید.
ممکن است ده دقیقه از یک فایل صوتی دو ساعته را به رایگان در تلگرام توزیع کنید.
مهارت ترویج محتوا یا content promotion هم یک مهارت زیربنایی در تولید و بازیابی محتوا محسوب می شود.

اصلاح و به روز رسانی محتوا

محتوا قرار نیست عمر جاودانه داشته باشد و ممکن است که به هر علت، نیازمند ویرایش یا تکمیل باشد.
شاید لازم است مطالب دیگری به آن اضافه شود یا بخش هایی از آن حذف شود.
به این کار اصلاح و به روز رسانی محتوا  content Maintenance می گویند.
در اینجا یک نکته قطعی است: عمر مفید محتوا تا حد زیادی تابع زمانی است که برای اصلاح و به روز رسانی آن می گذارید.

دوران حذف یا بازنشستگی محتوا

هر محتوا مدتی به شما خدمت می کند و بالاخره باید روزی بازنشسته شود. این وضعیت شبیه سرنوشت یک ماشین در خط تولید کارخانه است و یا فرسودگی هر ابزار دیگری که در اختیار و در خدمت شماست.
ممکن است قطعاتی از آن دستگاه را برای کارهای دیگر استفاده کنید.
ممکن است دستگاه را به مجموعه های دیگری واگذار کنید.
همین مسئله در مورد محتوا وجود دارد.
پست موقت در شبکه های اجتماعی، نمونه ای از برنامه ریزی برای بازنشستگی محتوا در زمان مشخص است.

نویسنده:
هومن یوسفی
کارشناس ارشد مدیریت استراتژیک

http://www.instagram.com/hooman__yousefi

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

همچنین ببینید

بستن
بستن