تکنولوژی و گردشگری

مغز افزارها چگونه گردشگری را هدایت می کنند؟

نگاهی به نقش تکنولوژی در گردشگری

دنیای امروز گردشگری بر محور تکنولوژی، در حال توسعه است. حتی وقتی قرار است که به تاریخ برگردیم،پژوهش های ما بدون بهره گیری از تکنولوژی ممکن نیست و اگر بخواهیم به جغرافیای بکر برگردیم و از توسعه زندگی بدون تکنولوژی حرف بزنیم، باز هم باید با استفاده از فناوری های نوین روز بتوانیم خودمان را با جامعه جهانی همگام کنیم.
مثلا اگر بخواهیم یک خانه بومگردی تاسیس کنیم باید با تکنولوژی همگام باشیم تا بدانیم که این خانه کجا باید تاسیس شود؟ چه شرایطی باید داشته باشد؟ ظرفیتش چه اندازه است؟ تاسیس آن چگونه  امکان سنجی می شود؟ مزیت رقابتیش چیست و چگونه معرفی می شود؟
برای پاسخ به همه اینها ، بی آنکه بخواهیم به تکنولوژی نیازمندیم و هرچه استفاده از فناوری های به کار رفته به روزتر باشد، فعالیت های ما کارآمدتر است.
در آخرین جشن روز جهانی گردشگری هم که به طور معمول راهبردهای گردشگری دنیا برای یک سال تعریف می شود، بر تحولات دیجیتالی و همینطور نوآوری در تمامی عرصه های گردشگری بر محور تکنولوژی های نوین تاکید شد. در این مقاله می خواهیم در خصوص تکنولوژی و نقش آن در گردشگری صحبت کنیم.

الفبای تکنولوژی

پیش از آنکه در خصوص تکنولوژی و نقش آن در گردشگری صحبت کنیم چند واژه اساسی را با هم مرور می کنیم:

داده یا data: داده ها خام هستند و بدون ارایه توضیحات فاقد هرگونه برداشت هستند. به عنوان مثال عدد ۳ فاقد هرگونه مفهوم است و بنابر این یک داده خام است. اما وقتی می گوییم ۳ نفر و درباره آن توضیح می دهیم اطلاعاتی حاصل شده است.

اطلاعات یا information: افزودن تحلیل و تفسیر به داده ها و مشخص کردن ارتباطات آنها به یکدیگر باعث بوجود آمدن اطلاعات می گردد. به عبارتی اطلاعات شامل داده های خلاصه شده است که گروه بندی، پالایش، تحلیل، ذخیره و سازماندهی شده است.

دانش یا knowledge: در واقع، بینش حاصل از اطلاعات و داده ها است. دانش کمک می کند تا اطلاعات مفید جمع آوری و اطلاعات ناخواسته حذف شود.

تکنولوژی یا technology: نحوه بکارگیری دانش است به عبارتی تکنولوژی، دانشی است که به مرحله رسیده است. اجزای تکنولوژی شامل سه بخش است: سخت افزار،نرم افزار، مغز افزار

مدیریت تکنولوژی همان چیزی است که سبب می شود تا اهداف عملیاتی یک سازمان محقق شود. مدیریت تکنولوژی در گردشگری هم به همین شکل است. مدیریت در گردشگری شاخصه دیگری هم دارد. سکون و ایستایی به سرعت می تواند یک تکنولوژی را شکست دهد و قدرت رقابتی را از صاحب آن سلب کند.

ساختار تکنولوژی

گفتیم که که تکنولوژی سه بخش دارد. سخت افزار که ساختار فیزیکی و آرایش منطقی تجهیزات و ماشین آلات را بر عهده دارد. نرم افزارها مسوول دانش هستند که بر اساس آن می توان از سخت افزارها استفاده کرد و مغز افزارها دلایل استفاده از یک تکنولوژی هستند.

مغز افزارها همان هایی هستند که مدیریت استراتژیک یا راهبردی یک سیستم را بر عهده دارند و به طور خاص مسوول ایجاد مزیت رقابتی در گردشگری به حساب می آیند.
این سه بخش بدنه تکنولوژی را می سازند و از ترکیب این سه، تکنولوژی شکل می گیرد.

اما تکنولوژی هم شکل های متعدد دارد: از تکنولوژی های معمول و ساده که بگذریم، دو دسته تکنولوژی وجود دارد که با خلاقیت و نوآوری همراه است. یکی تکنولوژی های پیشرفته که استفاده از آنها مختص متخصصان برجسته است و دیگری تکنولوژی های مناسب که مختص مدیران با هوش است.
مدیران باهوش همان هایی هستند که می دانند چگونه از منابع موجود بهترین بهره وری را برای توسعه گردشگری داشته باشند. از نگاه مدیران با هوش هیچ چیز غیر ممکن نیست و از همه چیز می توان در جهت رسیدن به اهداف بهره گرفت.

تکنولوژی و اقتصاد
هدف غایی هر صنعتی در کنار تمامی ملاحظات توسعه پایدار، کسب ثروت و رشد اقتصاذی است. اگر صنعتی نتواند اقتصاد را شکوفا کند و اگر معیشت مردم بر اساس آن تامین نشود، در گذر زمان شکست خواهد خورد.
در حوزه گردشگری تاثیر آثار تکنولوژی بر کسب و کار، ایجاد اشتغال و شکوفایی اقتصادی از همیت برخوردار است. حجم داده ها در دنیای گردشگری بسیار بالا است. این داده ها اطلاعات بیشماری خلق می کنند و دانش های گسترده ای می آفرینند و از آنجایی که گردشگری ترکیبی از دانش و صنعت و هنر است ارتباط ارکان آن با یکدیگر در عین سادگی از پیچیدگی هایی برخوردار است که برای پردازش و عملیاتی کردن نیاز به تکنولوژی های پیشرفته است.
اما سرعت این تکنولوژی ها و ظهور و بروز تکنولوژی جدیدتری در مقایسه با سایرین سبب می شود که همیشه آنان که جدیدترین ها را در اختیار دارند در شرایط رقابتی جلوتر از سایرین قرار بگیرند.
برای در اختیار داشتن مجموعه تکنولوژی های جدید و البته مناسب هم تنها دسترسی به ابزار کافی نیست.
آن بخشی که از آن در پست های پیشین به عنوان مغزافزار یاد کردیم، اینجا به چشم می خورد. نگاه راهبردی و استراتژیک می تواند شرایط متفاوتی نسبت به بقیه ایجاد کند.

بدون تکنولوژی گردشگری ممکن نیست اما انتخاب نوع تکنولوژی هنری است که تجارب سفر متفاوتی ایجاد می کند.

هر برنامه گردشگری نیازمند مجموعه ای از اطلاعات است و البته دانشی مناسب برای برنامه ریزی، انتخاب مقصد، تجهیزات مناسب، شکل اجرای سفر و …
همه اینها در مقوله تکنولوژی قرار می گیرد. هرچه اطلاعات بیشتر، دانش متفاوت تر و تجهیزات پیشرفته تر باشد، شکل برگزاری یک تور و یا حتی سفر شخصی با دیگران متمایز است.
بگذارید مثالی بزنیم: تعداد بسیاری از ما ممکن است در روزِ بزرگداشت سعدی به شیراز برویم اما هر سفر برای هر فرد تجربه ای متفاوت دارد. چگونگی سفر، نوع استفاده از ابزار و کسب لذت از تجربه سفر بستگی به دانش ما از شیراز و تجهیزات ما در سفر دارد. هرچه دانش ما قوی تر باشد می توان جاذبه های بهتری را دید و تجربه های بیشتری داشت. این مثالی ساده از تاثیر تکنولوژی بر گردشگری است.

بدون تکنولوژی گردشگری ممکن نیست اما انتخاب نوع تکنولوژی هنری است که تجارب سفر متفاوتی ایجاد می کند.

نویسنده:
هومن یوسفی
کارشناس ارشد مدیریت استراتژیک

http://www.instagram.com/hooman__yousefi

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

همچنین ببینید

بستن
بستن