گزارش روزما و رسانه ها

آینده گردشگری: اقامت و غذا

نقش گردشگری در ایجاد شغل اغلب نادیده گرفته می شود. این در حالی است که ده درصد مشاغل دنیا به گردشگری مرتبط است و در هشتمین هدف از اهداف توسعه پایدار از گردشگری به عنوان پتانسیلی برای کار آبرومند نام برده شده است.
سیاست های جدید سازمان جهانی گردشگری نیز به حداکثر رساندن پتانسیل گردشگری برای ایجاد و خلق مشاغل بیشتر و بهتر بویژه برای زنان و جوانان است.
سیاست های جدید نیز برانعکاس و ترکیب پیشرفته ای از فناوری روز دنیا تاکید دارد. این سیا ست ها باید بتواند بین مهارت های گردشگری که آموزش داده می شوند و آن هایی که کارفرمایان گردشگری به آن نیاز دارند، ارتباط برقرار کند.
این امر، نیازمند یک رویکرد جامع به آینده کار در صنعت گردشگری با همکاری بیشتر بین همه فعالان از جمله بخش های دولتی و خصوصی است.
مراسم روز جهانی گردشگری هر ساله در۲۷ سپتامبر برگزار می شود؛ مراسمی به رهبری سازمان جهانی گردشگری که هدف آن افزایش آگاهی در بین جامعه جهانی گردشگری برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار است. امسال(۲۰۱۹) تمرکز اصلی سازمان جهانی گردشگری بر سه موضوع است: مهارت، آموزش و مشاغل.

گردشگری و مشاغل

به گزارش سازمان جهانی گردشگری، از هر ۱۰ شغل در دنیا، یک شغل به صورت مستقیم به گردشگری مربوط است و هر یک شغل در گردشگری، یک و نیم شغل دیگر را درگیر اقتصاد گردشگری می کند.
سازمان بین المللی کار تخمین می زند که اقامت و رستوران ها همراه با خدمات بخش خصوصی در طی پنج سال آینده، سریعترین نرخ رشد را در بین همه بخش ها در اقتصاد دارا است.

به نظر می آید که گردشگری، یک فعالیت اقتصادی انعطاف پذیر است. در طول هفت سال پس از بحران اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۰، تعداد توریست های خارجی در سطح جهانی بیش از۴ درصد رشد داشته است. گردشگری یکی از عوامل توسعه پایدار در هدف های ۸ و ۱۲ و ۱۴ است. اشتغالزایی در هدف ۸ قرارگرفته است و این هدف می گوید که تا سال ۲۰۳۰ باید سیاست هایی برای ترویج توریسم پایدار که باعث ایجاد شغل و ترویج فرهنگ و محصولات محلی است، تعریف شود.
در بیست و ششمین نشست سران کشورها در نوامبر ۲۰۱۸ بیانیه ای تصویب شد که در آن گردشگری نقش کلیدی در رسیدن به اهداف توسعه پایدار ایجاد می کند.
بیانیه ای هم در ۲۰ ژوئن ۲۰۱۹ در اوساکا مطرح شد که از صنعت گردشگری به عنوان عامل رشد اقتصادی جهانی و توسعه پایدار صحبت به میان می آید.
سازمان جهانی گردشگری می گوید که از این پس در برنامه های آتی خود برای به حداکثر رساندن نقش این بخش در ایجاد مشاغل با کیفیت و کارآفرینی به ویژه برای زنان و جوانان در صنعت خلاق گردشگری، حفظ منابع طبیعی از طریق برنامه ریزی و مدیریت پایدارگردشگری و دستیابی به توسعه فراگیر و پایدار تلاش خواهیم کرد.
اما اینجا یک نکته وجود دارد که با وجود اینکه گردشگری ۱۰ درصد مشاغل جهان را مستقیما پوشش می دهد اما در سیاستگذاری های مرتبط با اشتغال و کارآفرینی نادیده گرفته می شود. یکی از دلایل آن را می توان، عدم تطابق بین صلاحیت های افراد و واقعیت های محیط کار دانست.
در واقع شکاف بین آموزش ها و مهارت ها، دانش و کمبودهای حوزه کار؛ چشم اندازهای ایجاد مشاغل مرتبط را زیر سوال می برد. از طرف دیگر گردشگری از چالش های مربوط به جذب و حفظ استعداد و بهبود شرایط کار، رنج می برد.

گردشگری و انقلاب دیجیتالی

شعار سال ۲۰۱۸ سازمان جهانی گردشگری بر تحول دیجیتالی تاکید داشت و این سازمان در راستای شعار امسال خود مبنی بر اشتغالزایی، همچنان بر تحول دیجیتالی تاکید دارد. به گزارش این سازمان برای اشتغالزایی در این حوزه به بازنگری و به روز رسانی قوانین و مقررات قدیمی که از اشتغال، نوآوری، کارآفرینی و مدل های کسب و کار جدید پشتیبانی می کند؛ نیازمندیم. این سازمان معتقد است که سطح پایین آگاهی و تخصص در فناوری های جدید و گرایش های تکنولوژیکی مانعی در توسعه گردشگری است. به گزارش این سازمان شرکت های کوچک و متوسط سازندگان اصلی صنعت گردشگری هستند به طوری که نیمی از کارکنان صنعت گردشگری در شرکت های کمتر از ۱۰ نفر و سه چهارم آنها در شرکت های کمتر از ۵۰ نفر کار می کنند اما در تمامی این عرصه ها به تحول دیجیتالی درایجاد شغل در گردشگری نیازمندیم چراکه صنعت گردشگری یک منبع پیشرو مهم درنوآوری و تنوع اقتصادی است.

جوانان و زنان

«گردشگری و شغل: آینده ای بهتر برای همه» شعار سازمان جهانی گردشگری برای سال ۲۰۱۹ است و امسال هند میزبان این مراسم است. دبیرکل سازمان جهانی گردشگری و وزیر گردشگری کشورهند در پیام های جداگانه ای اهمیت این شعار را بیان کرده اند. درهر دوی این پیام ها بر اشتغال زنان و جوانان در عرصه گردشگری برای دستیابی به توسعه پایدار تاکید شده است.
پیش از این نیز در روز جهانی راهنمایان گردشگری ( ۲۱ فوریه ۲۰۱۹) و روز جهانی زن (۸ مارس ۲۰۱۹)، دیدگاه های جهانی، بر حضور زنان در فرصت های برابر و خلق مشاغل جدید تاکید داشت.
همان زمان سازمان ملل نیز تاکید کرد که زنان ۵۰ درصد از نیروی اشتغال دنیا برای دست یافتن به آینده ای بهتر در جهان هستند و اعلام کرد که از این پس دنیا تمام توانش را به کار خواهد گرفت تا از این پتانسیل برای توسعه اقتصادی در جهان و فراهم شدن زمینه های رشد اقتصادی و اجتماعی زنان و جوانان و دست یافتن به توسعه پایدار بهره بگیرد.اگر به پوستر روز جهانی گردشگری دقت کنیم، تصویر تاکید بر نقش زنان در فعالیت های فرهنگی گردشگری دارد.

به گزارش سازمان جهانی گردشگری، بخش گردشگری زنان و جوانان بیشتری نسبت به سایر بخش ها دارد. تنها کمتر از نیمی از افراد شاغل در گردشگری (۴۷ درصد) بین ۱۵ تا ۳۴ سال هستند و اینها یک سوم کارکنان اقتصادی را در اروپا تشکیل می دهند.

در کشورهای اروپایی زنان ۶۰ درصد پرسنل بخش گردشگری هستند که ۴۷ درصد از کارکنان خدمات را تشکیل می دهند. زنان نقش پیشرو در کارآفرینی در حوزه گردشگری دارند.
سازمان جهانی گردشگری نشان می دهد که نرخ جهانی زنان کارآفرین دربخش هتل ها و رستوران ها ۳۶ درصد است اما این نرخ در سایر بخش ها ۲۲ درصد است.
از طرفی گردشگری در روستاها می تواند از طریق حفظ و احیای فعالیت های سنتی ایجاد شغل کند.
یکی از مسایل مهم در اشتغالزایی زنان، پر کردن شکاف حقوق زنان است. زنان به طور متوسط کمتر از مردان برای مهارت های قابل دستمزد حقوق می گیرند. زنان معمولا به صورت غیر استاندارد اشتغال دارند. زنان از نظر تحصیل و آموزش از تبعیض رنج می برند.
زنانی که مهارت های پایین دارند آسیب پذیرتر هستند. آنها خود را در معرض خطر شرایط کاری ضعیف، نابرابری فرصت، خشونت، استثمار، استرس و آزار جنسی بیشتر می بینند. مشاغل موقت و نیمه موقت در میان زنان و جوانان در صنعت گردشگری بیشتر است. زنان معمولا دستمزد پایین دارند و امنیت اجتماعی آنها کم است. ساعات کار آنها نامنظم است. تغییرات غیر قابل پیش بینی دارند. چالش های آنها بیشتر است و مسوولیت های خانوادگی آنها بزرگتر است و دربعضی موارد، آنها شغل گردشگری را با شغل های دیگر ترکیب می کنند.

حمیرا محب علی
راهنما و پژوهشگر گردشگری

https://www.isna.ir/news/98062512169

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن