ما و رسانه هامقالات

گردشگری و تحولات انقلاب صنعتی چهارم

تکنولوژی ها روز به روز در حال توسعه و ظهور هستند و دایما بر زندگی ما انسان ها تاثیر می گذارند. این خود، آغازگر انقلابی بزرگ در جهان است. انقلابی که انسان ها شورشیان آن نیستند بلکه این بار این دانش و تکنولوژی و اطلاعات و محتوا است که قرار است، آن را رقم بزند. درکشورهای توسعه یافته به آن می گویند انقلاب صنعتی چهارم. کشورهای در حال توسعه نیز چاره ای جز پذیرش آن ندارند و کشورهای فقیر هم تماشاگران همیشگی چنین انقلاب هایی هستند.
انقلاب صنعتی همواره زاییده ماشین هایی است که توسط خود بشر طراحی شده و می شوند اما ویژگی این بخش از تاریخ چیست که از آن به چهارمین انقلاب صنعتی یاد می شود؟

ماشین ها در بیشتر مواقع برای ما مفید بوده اند و کارهای شگفت انگیزی انجام داده اند تا راحت تر زندگی کنیم. تعریف ساده مکانیکی ماشین چنین است: وسیله ای است که تحرک داشته باشد. حالا ما  در گذر زمان قابلیت های بسیاری به آن اضافه کردیم و در هر یک از انقلاب های صنعتی، این ماشین ها بودند که تحول یافتند نه ما. از آغازانقلاب صنعتی اول تا کنون، ماشین ها از یک توانایی کلیدی بی بهره بودند و آن قابلیت هوشمندی بود. درانقلاب صنعتی اول ماشین بخار پدیدار شد، درانقلاب صنعتی دوم، تولید انبوه شکل گرفت، در سومین انقلاب، ربات ها در خدمت بشر قرار گرفتند و انقلاب صنعتی چهارم یک تحول عظیم در دنیا آغاز کرده است و آن هم افزودن قابلیت هوشمندی به ماشین هایی است که پیش از این از هوش آدمی برای کار، بهره می بردند. گردشگری به عنوان صنعت پیچیده ای که تمامی صنایع را مستقیم و غیر مستقیم در بر می گیرد با ظهور هر انقلابی در صنعت، دستاوردهای خودش را داشته و تحولاتی منطبق با آن پیدا کرده است. آنها که زودتر به استقبال تحولات می رفتند و خود را با آنها سازگار می کردند بیش از دیگران دستخوش تغییر می شدند و امکانات بهتری برای رشد پیدا می کردند. هتل ها و صنعت میزبانی، فرودگاه ها و خطوط هواپیمایی، موزه ها و خدمات نوین، میراث فرهنگی و محافظت از آن، پایداری و توسعه و… و… همگی در تحولات صنعتیِ سه نسل گذشته، دستخوش تغییر شدند و آنها که این تحول را رقابت دیدند و در این رقابت بر دیگران پیشی گرفتند، توانستند زمینه تحولات بیشتری را برای ورود به انقلاب صنعتی چهارم برای خود فراهم کنند.

هوش مصنوعی در هتل هیلتون

هتلهای زنجیره ای هیلتون با همکاری شرکت IBM در پروژه ای آزمایشی درباره رباتهای رابط، رباتی به نام “کنی” اختراع کرده اند. کنی به مشتریان این امکان را میدهد تا رابط مبتنی بر هوش مصنوعی را تجربه کنند، مثلا مشتریان پیش این ربات می آیند، سوال میپرسند، محل رستوران و پارک را پیدا میکنند و جواب سوالهای خود را فوری دریافت میکنند.

 

۲۰۱۸ و تحولات دیجیتالی

سالی که گذشت دنیا در تمامی ابعاد با تحولی به نام تحول دیجیتال همراه بود و گردشگری نیز از این موضوع مستثنی نبود. کشورهای توسعه یافته بسیاری از فرایندها را در حوزه دیجیتال آغازکردند. اگر تمام رویدادهای سال ۲۰۱۸ را بررسی کنیم  به راحتی متوجه می شویم که دنیا پس از این چه سمت و سویی خواهد داشت. در تمامی شعارها و شعورهای به کار رفته در این سال برای تمامی روزهایی که زیر نظر سازمان ملل متحد تعریف شده است، دوچیز به چشم می خورد: تکنولوژی و نوآوری. امسال یعنی سال ۲۰۱۸ دنیا متحد شد  تا از تکنولوژی و نوآوری برای پیشبرد اهدافش بهره بگیرد.

بواقع دنیا از انقلاب صنعتی سوم که انقلاب ربات ها بود به سمتی حرکت کرد که رباتها خود کنترل خودشان را بر عهده گرفتند تا به تحلیل حجم عظیم داده ها بپردازند. ورود به این بخش رشد سریعی دارد و اگرچه دنیا به تازگی وارد این عرصه شده است اما تکنولوژی های پیشرفته به خوبی نشان می دهد که آنها که بیش از دیگران برای هماهنگ شدن با تحول عظیم هوشمندی تلاش می کنند سهم بیشتری از بازار گردشگری را از آن خود خواهند کرد. به عبارتی انسان در عصر حاضر تنها می تواند به تولید داده بپردازد و مابقی را به عهده ابزارهای تکنولوژی پیشرفته بگذارد تا به جای او پاسخگوی مشتری باشند، گردشگران را هدایت کنند، در هتل ها به آنها خدمات ارایه دهند، آنها را از جایی به جای دیگر منتقل کنند، غذای آنها را بپزند، به جای آنها خرید کنند و ….

به عبارتی بسیاری از کارهای مکانیکی در آینده ای نزدیک برعهده ماشین هایی گذاشته می شود که نه تنها آنها را انجام می دهند بلکه از عهده پردازش آنها نیز برخواهند آمد. پردازشی که شبیه نوعی تفکر است و آنقدرازهوشمندی برخوردار است که بتواند مسیر روشنی پیش پای یک گردشگر، یک راهنما و یا یک کاربر این سیستم قرار دهد.

ربات انسان نمای فرودگاه مونیخ

Humanoid Robot in Munich Airport

شرکت هواپیمایی لوفت هانزا (Lufthansa) و فرودگاه مونیخ (Munich Airport) در یک همکاری دوجانبه، برای اولین بار آزمایش ربات انسان نما را در ترمینال شماره ۲ فرودگاه آغاز کرده اند.
این ربات انسان نما قرار است در ترمینال شماره ۲ پرسه بزند و به انواع پرسش های مسافران پاسخ بدهد. مسافرانی که بلیط هواپیمایشان را به مقصد فرودگاه مونیخ رزرو کرده باشند از این پس می توانند این ربات بامزه و دوست داشتنی را در فرودگاه ببینند و از او راهنمایی بخواهند.

 

گردشگری در سال ۲۰۱۸

صنعت گردشگری امروزه با دنیای دیجیتال آمیختگی وسیع و عمیق دارد به طوری که شیوه های مسافرت مردم امروزی در دنیای دیجیتال تغییر کرده است. سال ۲۰۱۸ تحولات دیجیتالی که در حوزه گردشگری در سال های اخیر آغاز شده بود سبب انقلاب جدیدی در صنعت گردشگری شد و ۵ تکنولوژی مهم درحوزه دیجیتال دراین سال، به ایجاد نوآوری در صنعت گردشگری پرداختند: تکنولوژی اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، واقعیت مجازی، داده های غول آسا و دستبندهای هوشمند.

اینترنت اشیا یعنی مثلا همه دستگاه های فیزیکی یک هتل از طریق اینترنت با هم در ارتباط باشند و بتوانند از طریق گوشی هوشمند کنترل و هدایت شوند. در این فناوری تمامی دستگاه ها توانایی این را دارند که کارهایشان را به صورت خودکار انجام دهند و پاسخ های خودکار نشان دهند. بر اساس پیش بینی موسسه گارتنر حدود ۳۰ میلیارد وسیله تا سال ۲۰۲۰ یعنی یک سال آینده به اینترنت متصل خواهند شد. هوش مصنوعی نیز تحولی دیگر در صنعت گردشگری است اینکه چگونه می توان کامپیوترها را وادار کرد تا مثل انسان ها فکر و رفتار کنند. هوش مصنوعی به تنهایی انقلابی بزرگ در صنعت گردشگری است. سومین تحول،واقعیت های مجازی هستند که می توانند در مواقع نیاز،جای واقعیت های حقیقی را در گردشگری بگیرند.
برای تجارب پیش از سفر، برای برنامه ریزی سفر، برای کمک به حل مشکلات و چالش های سفر، برای استفاده از سیستم راهنما در حین سفر ، برای بررسی ها و ارزیابی های پس از سفر و برای تحلیل سفر و خلق برنامه ای جدید برای سفر. اما آنچه که ما برای تحلیل در اختیار اینترنت، هوش مصنوعی و کامپیوترها قرار می دهیم داده های خامی هستند که با برنامه ریزی های اینترنتی می توانند، به محتواهایی کاربردی تبدیل شوند و با تکنولوژی هایی که از آنها نام بردیم، شکل اجرایی به خود بگیرند و کاربردی شوند. به این داده های خام، بیگ دیتا می گویند. تحول دیگری هم که از آن نام برده شد، دستبندهای هوشمند است.
اتفاقی مهم در صنعت گردشگری که می تواند یک گردشگر را از بدو سفر کنترل، هدایت، مراقبت و محافظت کند. ورود و عبور او از مقاصد و سایت های گردشگری و ورود و خروج او به هتل را می توان نمونه ای از کاربردهای دستبندهای هوشمند دانست.

اینها فقط بخشی از تحولات دیجیتال حوزه گردشگری درسالی که گذشت، بود. شبکه شهرهای هوشمند، پایتخت های گردشگری هوشمند در اروپا، شبکه جاده های هوشمند و مقاصد گردشگری دیجیتال هم در سال ۲۰۱۸ که پیش از این  فعالیتشان آغاز شده بود، امسال در صدر مباحث مهم حوزه گردشگری در جهان بودند. شعار سال ۲۰۱۸ گردشگری هم چنین بود: گردشگری و تحولات دیجیتالی که همین شعار اعلان رسمی ورود گردشگری برای پذیرش موج انقلاب صنعتی چهارم است.

چشم انداز مشاغل در انقلاب صنعتی چهارم

تحولات دیجیتالی تاثیری عمیق بر بازار کار خواهند گذاشت که بواقع آن نیز انقلابی در فرایند مشاغل است.
فلیپ جی کینگز دبیر کل فدراسیون اتحادیه کارگری، تاثیر انقلاب دیجیتالی بر بازارکار را نگران کننده توصیف کرده است. او می گوید که اگر نگاه واقع بینانه به این موضوع داشته باشیم، الان حدود ۲۰۰ میلیون بیکار داریم و نیمی از شاغلان نیز با روزی چند دلار به حیات خود ادامه می دهند که همگی اینها در دنیای دیجیتال آینده، کاری نخواهند داشت. از طرفی با دیجیتالی شدن، در ده سال آینده شاهد از دست رفتن ششصد هزار فرصت شغلی خواهیم بود.

عده ای معتقدند که باید صبر کرد تا ببینیم تاثیر حقیقی دیجیتالی شدن بر دنیای مشاغل چگونه است اما بواقع تا بخواهیم به این تاثیرات فکر کنیم ممکن است کار خود را به راحتی از دست بدهیم. بنابر این پیش از آنکه بنشینیم و نظاره گر باشیم که ماشین آلات هوشمند بیایند و کارمان را از ما بگیرند باید بتوانیم خودمان را با تحولات جدید وفق دهیم. این موضوع در گردشگری هم از اهمیت بسیار برخوردار است. بسیاری از خدمات در آینده ای نزدیک بر مبنای تحولات دیجیتال انجام خواهد شد و گریزی از آن نیست. اما هر تحول دیجیتالی نیازمند به کارگیری مجموعه ای از متخصصان و برنامه ریزان و کارکنانی است که می توانند آن را خلق، اجرا و هدایت یا کنترل کنند. نمونه ساده آن، دستگاه های کارتخوان است که حتی مشاغل سیار هم به آن مجهز هستند. اتفاقی که به سرعت همه گیر شد درحالی که تصورش در گذشته ای نزدیک برای بسیاری از مردم نوعی شعبده بازی به حساب می آمد.

مطالعات نشان می دهد که تردید بشر برای از بین رفتن فرصت های شغلی اگرچه درست است اما همان اندازه که تحولات دیجیتالی رشد می کنند و نسل های جدیدی از آنها به بازار می آیند باید نوع آموزش به کاربران نیز متفاوت شود و تغییر یابد. آموزش های متفاوت می توانند افرادی را تربیت کنند که توانایی کاردر شرایط جدید را داشته باشند. کارشناسان عقیده دارند که اگر ششصدهزار فرصت شغلی درحال فراموشی و از دست رفتن است اما یک میلیون فرصت شغلی جدید در ده سال آینده در دنیای دیجیتال پدیدار خواهد شد که شاغلان به آن، باید از همین الان برایش آموزش ببینند. فرصت هایی که به زودی، هم در سیستم های دولتی و هم در سیستم های خصوصی ظهور خواهند کرد و مجموعه تدارکات و برنامه ریزی و بازاریابی و … و… را تحت تاثیر خود قرار خواهند داد. بخش گردشگری در این میان، خط مقدم تحولات دیجیتال است چراکه بیش از بقیه بخش ها نیازمند تنوع و ترکیب در نوآوری ها است و از طرفی مشتریان باهوش و مطلعی دارد که برای جلب رضایت آنها باید خود را با استانداردهای روز منطبق کرد. از طرفی گردشگری مستقیما با توسعه پایدار در ارتباط است و توسعه پایدار نیز چاره ای جز این ندارد تا بتواند برای کنترل آسیب های وارده بر طبیعت، دخالت مکانیکی را به حداقل برساند و از هوشمندی در تحولات دیجیتالی بهره بگیرد.

نویسندگان: هومن یوسفی – حمیرا محب علی

انتشار : خبرگزاری ایسنا، سرویس گردشگری، چهارم دی ماه ۹۷ 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن