گزارش روز

موسیقی، گردشگری و بازاریابی مقصد

نگاهی به چهارمین کنوانسیون جهانی گردشگری موسیقی

   ششم سپتامبر ۲۰۱۹ کنوانسیون جهانی گردشگری موسیقی برای چهارمین سال متوالی کار خود را آغاز کرد و جمعی از سخنرانان صاحب نام دنیا در دو حوزه گردشگری و موسیقی، موسیقی و جاذبه ها، موسیقی و توراپراتورها، موسیقی و گردشگری در مباحث زیر به سخنرانی خواهند پرداخت:

میراث موسیقی، استراتژی های موسیقی، مسیرهای موسیقی، اقتصاد و گردشگری موسیقی

آنان که به موسیقی و گردشگری می اندیشند از موسیقی به عنوان غذای روح و از موسیقی گردشگری به عنوان شکل جدیدی از گاسترونومی یاد می کنند و عقیده دارند که موسیقی خاطره ایجاد می کند و خاطرات فراتر از مرزها در حرکت هستند.

گزارشی که در ادامه می خوانید کاری است از سعید عباباف، کارشناس ارشد و مدرس گردشگری

راهبردهای گردشگری

چهارمین کنوانسیون گردشگری موسیقی از امروز در شهر لیورپول در انگلستان آغاز شد. شهری که از یک سو، با بیتل های افسانه ای و ارکستر سلطنتی فیلارمونیکش با موسیقی پیوندی عمیق یافته و برخی نامش را مترادف با موسیقی می دانند، در کتاب رکوردهای گینس به عنوان پایتخت موسیقی پاپ دنیا ثبت شده، میزبان بسیاری از فستیوال های بزرگ و معروف جهانی موسیقی است و از دیگر سو، توسعه اش بعنوان یکی از بنادر بزرگ دنیا از حدود قرن هجدهم میلادی و ارتباطش با نقاط مختلف دنیا، به ارتباطی میان فرهنگی و به تبع آن، غنای موسیقی در این شهر بندری انجامیده است و همه ی این ها و بسیاری دیگر، زمینه ساز ثبت این شهر در شبکه ی شهر های خلاق جهانی یونسکو از سال ۲۰۱۵ شده است.
این دومین بار در چهار دوره برگزاری این کنوانسیون از سال ۲۰۱۷ است که لیورپول، میزبانی این کنوانسیون را بر عهده می گیرد و بجز این شهر، فرانکلین در ایالات متحده آمریکا و کلن در آلمان میزبان نشست های دوم و سوم بوده اند.

برای گردهمایی امسال، مضمون “ارزش موسیقی در گردشگری و بازاریابی مقصد” برگزیده شده و بیش از ۳۰ سخنران و ۲۰۰ شرکت کننده از سراسر جهان، به ایراد سخنرانی و گفتگو درخصوص موضوعات مختلف در رابطه با گردشگری موسیقی، از مواردی مانند “چگونگی تأثیر آن بر توسعه ی اقتصادی”، “نحوه ی به کارگیری آن در برندسازی مکان”، “بهترین تجربیات در شهرها و کشورهای مختلف دنیا” گرفته تا “چگونگی برقراری ارتباط میان کسب و کارهای مختلف در جهت توسعه ی همکاری های محلی، ملی و بین المللی” خواهند پرداخت.
این کنوانسیون را Sound Diplomacy برگزار می کند که جمعی از متخصصان است که در میان دولت ها و کسب و کارها، شیوه های استفاده از موسیقی بعنوان ابزاری برای دستیابی به اهداف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را با هدف قدرتمندسازی شهرها و مکان ها گسترش می دهد.

“شما می توانید با موسیقی، هر کسی را مخاطب قرار دهید. زبان اول دنیا انگلیسی نیست، موسیقی است.”
آوبری پرستون، آمریکانا میوزیک تراینگل

در اهمیت موسیقی به عنوان محرک قدرتمند اقتصادی می توان برای نمونه به شهری مانند نیویورک اشاره کرد که در آن، حدود ۵۷۵۰۰ شغل با موسیقی مرتبط است.

“در سال منتهی به ۲۰۱۷، تعداد ۱۰٫۴ میلیون گردشگر بین المللی موسیقی به انگلستان وارد شده و ۳٫۷ میلیارد پوند هزینه کرده اند”.

تام کی یل، مدیر همکاری های دولتی و عمومی، سازمان موسیقی انگلستان

پس از ایجاد شبکه ی شهرهای خلاق جهان در سال ۲۰۰۴ توسط یونسکو، اولین شهرهایی که در زمینه ی موسیقی، یکی از موارد هفتگانه ی شهرهای خلاق جهانی یونسکو، به این شبکه پیوستند سویل در اسپانیا و بولونیا در ایتالیا بودند که در سال ۲۰۰۶ به عضویت شبکه ی شهرهای خلاق موسیقی دنیا درآمدند، شبکه ای که امروزه بیش از ۳۰ شهر از سراسر جهان به آن پیوسته اند و Sound Diplomacy، برگزاری کنوانسیون شهرهای موسیقی را نیز با حضور رهبران و متخصصان از بخش های دولتی و خصوصی در سراسر دنیا بر عهده گرفته و تاکنون، ۸ دوره از آن برگزار شده است. کنوانسیونی که هدف از برگزاری آن، جستجو و شناسایی راهکارهایی برای تأثیر اکوسیستم های موسیقی بر شهرها و زندگی شهری عنوان شده است.

موسیقی، گردشگری و گردشگریِ موسیقی

موسیقی، شما را به سفر وا می دارد… آن گاه که نغمه ای می شنوید، یا قطعه ای از نوایی که شما را اسیر خود می کند، شگفت زده یا هیجان زده می کند و تجربه ای متعالی برای شما به یادگار می نهد… متوجه ش باشید یا که نه، در فرودگاه یا رستوران، در کنسرت یا در قدم زدن هایتان در سرازیری خیابان، موسیقی همه جا حضور دارد…
و سفر، تنها شامل جابجایی فیزیکی افراد میان مکان ها نیست… که همچنین ذهنی، حسّی و برای برخی، در بازدید از مقصدی خاص، روحی نیز هست…
گردشگران فرهنگی دیروز، گردشگران خلاق امروز هستند که تجربه ای عمیق تر از جهان اطرافشان را جستجو می کنند تا از رهگذرِ سفر ظاهری و بیرونی، سفری در احوال و تحولی در درون ایجاد کنند…

باید گفت شیوه های بسیاری برای برقراری ارتباط با طبیعت، فرهنگ و مردمان مقصد وجود دارد و بی شک، موسیقی، در قیاس با بسیاری راه های دیگر به مانند گفت و گو، تاریخ، ادبیات، خوراک و غیره شیوه ی موثرتری است.
سازمان ملل متحد، موسیقی را به عنوان یکی از قویترین ابزارهای توسعه ی پایدار در میان جوامع محلی درنظر گرفته است. رد پای آمیختگی موسیقی و فرهنگ را می توان در اهداف پنجم (برابری جنسیتی)، هشتم(اشتغال مناسب و رشد اقتصادی) و یازدهم(شهرهای پایدار) از اهداف هفده گانه ی توسعه ی پایدار مشاهده کرد.

“آنچه اهمیت دارد، آن است که موسیقی چگونه به ابزاری برای ارتقای مقصد و روایتگری بهتر برای قصه ی آن مکان تبدیل می شود. امروزه صنعت موسیقی- از ضبط شده تا پخش زنده- با سرعتی دو برابرِ سرعت رشد اقتصاد بین المللی، در حال رشد است.
در زمینه ی هنر، موسیقی در تمامی ژانر های خود دارای قدرتی بی چون و چرا برای ایجاد حس پیوند و گشودگی است.
موسیقی، جشنوار ه های سنتی را ارتقا می دهد و کیفیتی بی بدیل به لحظاتی که افراد تجربه می کنند، می بخشد و خود را به خاطرات، پیوند می دهد.
از همه مهم تر، موسیقی، در همه جا هست”.

زوراب پولولیکاشویلی
دبیرکل سازمان جهانی گردشگری

گردشگری موسیقی علاوه بر تأثیرات اقتصادی، در جنبه های دیگر حیات اجتماعی فرهنگی مردمان میزبان و مهمان، اهمیت بسیار دارد. برای آن که رویدادهای فرهنگی، از جمله رویدادهای موسیقی، مهمانان مشتاق را به خود جلب کنند، ضروری است که مدیریت شوند و فضاهای موسیقی به جاذبه های گردشگری مبدل شوند.

برخی فعالیت های قابل استفاده در سبد گردشگری موسیقی عبارتند از:


۱- دیدار گردشگران با خوانندگان و آهنگسازان خاص و گروه های موسیقی
۲- شرکت در کنسرت ها
۳- بازدید از مکان های ساخت ساز و سازندگان ساز
۴- دیدار از زادگاه، محل زندگی و مقبره ی موسیقی دانان
۵- بازدید از موزه های موسیقی
۶- آشنایی با خاطرات هنرمندان موسیقی
۷- آشنایی با موسیقی و رقص محلی
۸- کسب مهارت در نواختن موسیقی بومی و مشارکت در حرکات موزون گروهی

 

گردشگری موسیقی و زمینه های گسترش آن در ایران

به عنوان کشوری با فرهنگ و تمدنی کهن و اقوامی با تنوع فرهنگی بالا، “ایران”، هر آنچه برای توسعه ی گردشگری موسیقی نیاز است را داراست. از میان ۱۳ اثر فرهنگی ناملموس ثبت شده ی جهانی کشورمان در یونسکو، “ردیف های موسیقی ایرانی”، “هنر ساخت و نواختنِ ساز کمانچه” و “موسیقی بخشی¬های خراسان” بصورت مستقیم و در “آیین نوروز”، “آیین پهلوانی و زورخانه ای”، “نقالی و پرده خوانی”، “فناوری ساخت لنج”، “تعزیه” و حتی در بافت “فرش کاشان” و “فرش قشقایی” به صورت غیرمستقیم، می توان پررنگ یا کم رنگ، ردپای موسیقی اصیل ایرانی را یافت. وقتی به این آثار ثبت شده ی جهانی، فهرستی بلند از سنگ نگاره های مرتبط با اجرای موسیقی و سازهای باستانی، اساتید نوازنده و خواننده، گستره ای شگفت انگیز و متنوع از سازها، کتب و متون با موضوع موسیقی، موسیقی های محلی و مقامی، نواها و نغمه هایی مانند لالایی ها و بسیاری دیگر را که در پهنه ای قابل توجه به لحاظ جغرافیایی گسترده اند اضافه کنیم، یا شهر هایی مانند سنندج، کرمانشاه، بندر بوشهر، صحنه، تربت جام و گناباد که به راحتی قابلیت عضویت در شبکه ی شهرهای جهانی خلاق موسیقی را دارا هستند و البته بسیاری موارد دیگر، می توان به حجم عظیم پتانسیل بالقوه ای که به بالفعل تبدیل نشده پی برد. دریایی از دارایی، که به سهو یا به عمد، مغفول مانده است.

سعید عباباف
مدرس و کارشناس ارشد مدیریت گردشگری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن