گزارش روز

آغاز دهه اقدام عملی برای توسعه پایدار

شمارش معکوس تا 2030

سازمان جهانی گردشگری مطالعات جدیدی را برای بررسی میزان تعهد کشورها به اهداف توسعه پایدار ایجاد کرده است.
دبیر کل سازمان جهانی گردشگری در این خصوص می گوید:
سال ۲۰۲۰ آغاز دهه اقدام به سمت برنامه های جهانی توسعه پایدار است که قرار است در ۲۰۳۰ تحقق پیدا کند و ما ۱۰ سال برای ساختن آن فرصت داریم.

واقعیت این است که توسعه پایدار یک کیفیت است  نه یک غایت نهایی و مرور اصول آن برای تمام انسان های کره زمین به عنوان یک اتفاق جهانی، امری ضروری است.
این اصول نه تنها الگویی برای دولت ها و بخش خصوصی است بلکه می تواند برای زندگی فردی هم الگویی باشد تا با مرور آن بسیاری از ناهنجاری ها را اصلاح کنیم.
زندگی مسوولانه، حفظ محیط زیست، کمک به همنوعان، حهاظت از منابع و بسیاری موارد دیگر از جمله بندهای این اصول ۱۷ گانه هستند.
سازمان جهانی گردشگری بر این اساس گردشگری را فرصتی برای دستیابی به توسعه پایدار عنوان کرده است که از طریق آن می توان به توانمندسازی و صلح رسید.

اما چرا گردشگری مهم است؟

آمارهای سازمان جهانی گردشگری نشان می دهد که از ماه ژانویه سال ۲۰۱۹ تا سپتامبر ۲۰۱۹ رشد گردشگری در جهان ۴ درصد بیشتر از سال قبل بوده است.
به گفته دبیرکل سازمان جهانی گردشگری، آخرین آمارهای سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ نشان می دهد که جهان در رشد گردشگری دوسال جلوتر از پیش بینی های این سازمان بوده است.
شاخص های اقتصادی هم گویای آن است که رشد اقتصادی گردشگری در حال سبقت گرفتن از سایر صنایع در جهان است. این رشد می تواند فرصت های خوبی را برای پایداری در جهان فراهم کند.

بر اساس آمار UNWTO در ۹ ماه اول سال میلادی ۲۰۱۹، ۱٫۱ میلیارد نفر در جهان به گردشگری بین الملل پرداختند.
این آمار در مقایسه با سال قبل، ۳ تا ۴ درصد رشد را به خوبی نشان می دهد.

همه این رشدها در حالی بوده است که دنیا با رکود اقتصادی و تنش های منطقه ای بخصوص در ماه های جولای و سپتامبر روبرو بوده است و بسیاری از فعالیت ها متوقف بوده اند!
با این حال این رشد به ما یادآوری می کند که گردشگری می تواند قدرت اقتصادی روبه جلو در جهان باشد.
دبیر کل سازمان جهانی گردشگری نیز از قدرت رو به رشد گردشگری برای مبارزه با تغییر وضعیت اضطراری اقلیمی می گوید.

گردشگری پس از نفت، سومین صادرات بزرگ جهان است. در سال ۲۰۱۸، گردشگری توانست ۱٫۷ تریلیون دلار درآمد کسب کند.

گردشگری در کشورهایی با اقتصاد پیشرفته و پایدار، گردشگری توانسته صادرات خودرو را کنار بزند.
گردشگری بین المللی  ۲۹ تا ۳۰درصد از صادرات خدمات را در جهان و ۷ درصد از کل صادرات را به خود اختصاص داده است.

راهبردهای گردشگری
هومن یوسفی – حمیرا محب علی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن